Blogg — Mandelmjöl

Ketopizza (low carb) grundrecept och förslag på fyllning

Postat av Christina Eberhardson

Ketopizza (low carb) grundrecept och förslag på fyllning

Pizzabotten:1 1/2 koppar strimlad mozzarella¾ kopp mandelmjöl2 msk gräddost1 äggVitlökssaltBakplåtspapper  Instruktioner:- lägg mozzarella och gräddost i en medelstor mikrovågsugnssäker bunke. -Kör i mikron i 1 min, rör om och sedan ytterligare 30 sekunder, rör om ( varning, väldigt varmt!)-Rör i ägg och mandelmjöl-Fukta händerna och platta ut degen tunt på bakplåtspapper. Den ska plattas jämnt med degliknande konsistens (om den är "trådig" har din ost stelnat för mycket - lägg bara tillbaka den i mikrovågsugnen i ytterligare 20 sekunder)-Gaffla degen för att undvika bubblor-Krydda med vitlöksalt-Sätt in i ugnen, 220 grader-Kontrollera den efter cirka 8 minuter och stick hål om det finns stora...

Läs mer →

Pannkakor med cheddarost

Postat av Roland Koschinski

Pannkakor med cheddarost

 Receptet ger 4 små pannkakor – mindre än 2 g kolhydrater per pannkaka. INGREDIENSER 25 g mandelmjöl1 msk FiberFin1 msk olja70 g keso2 ägg2 msk lättmjölk Smör/olja till gräddningenCheddarost, eller annan ost som du gillar UTFÖRANDE Blanda alla ingredienser väl (utan cheddarosten). Låt smeten vila 10-15 minuter. Ta smör/olja i en stekpanna och stek smeten. Stek på en sida, lägg riven cheddarost på halva, vänd ihop den och stek den lite till - tills osten har smält. Upprepa 4 gånger och du har en härlig pannkaksmåltid. Servera gärna med en sallad till. NÄRINGSINNEHÅLL Per 100 g kcal protein kolhydrater...

Läs mer →

LCHF Choklad cookies

Postat av Roland Koschinski

LCHF Choklad cookies

50 g mandelmjöl50 g FiberFin30 g kakao3/4 tsk hjorthornssalt3/4 tsk salt150 g Sukrin2 ägg25-30 g smör eller Cocosa1 tsk vaniljpulver UTFÖRANDE Blanda de torra ingredienserna i en köksmaskin. Tillsätt därefter ägg och smör/Cocosa. Kör i maskinen tills allt är väl blandat.Lägg bakpappret på en bakplåt. Degen blir ganska klibbig, så använd två skedar och lägg små klickar på bakplåten. Alternativt gör små kulor som du trycker platta.Gräddas i 175 grader i ca 10 minuter. NÄRINGSINNEHÅLL Per 100 g kcal protein kolhydrater fett fiber 242 13,2 10,3 16,5 19,4 

Läs mer →