Blogg — glutenfri

Nyttigare marsipan

Postat av Roland Koschinski

Nyttigare marsipan

INGREDIENSER 180 g finmalde mandlar  50 g SukrinMelis2 äggvitor(1-3 droppar mandel-essens) Topping:20 g mörk choklad UTFÖRANDE Blanda SukrinMelis, finmalde mandlar, äggvitor och mandel-essens. Smaka på marsipanen allt efter som du knådar ihop den, och tillsätter mer mandelmjöl eller SukrinMelis efter hur sött du gillar att ha det. Låt degen vila i ca 15 minuter, dela den i 12 lika bitar och rullar till kulor. Dela chokladen i bitar och lägg det i en plastpåse, smält i varmt vatten. Klipp av toppen.

Läs mer →

Ketopizza (low carb) grundrecept och förslag på fyllning

Postat av Christina Eberhardson

Ketopizza (low carb) grundrecept och förslag på fyllning

Pizzabotten:1 1/2 koppar strimlad mozzarella¾ kopp mandelmjöl2 msk gräddost1 äggVitlökssaltBakplåtspapper  Instruktioner:- lägg mozzarella och gräddost i en medelstor mikrovågsugnssäker bunke. -Kör i mikron i 1 min, rör om och sedan ytterligare 30 sekunder, rör om ( varning, väldigt varmt!)-Rör i ägg och mandelmjöl-Fukta händerna och platta ut degen tunt på bakplåtspapper. Den ska plattas jämnt med degliknande konsistens (om den är "trådig" har din ost stelnat för mycket - lägg bara tillbaka den i mikrovågsugnen i ytterligare 20 sekunder)-Gaffla degen för att undvika bubblor-Krydda med vitlöksalt-Sätt in i ugnen, 220 grader-Kontrollera den efter cirka 8 minuter och stick hål om det finns stora...

Läs mer →

Pannkakor med cheddarost

Postat av Roland Koschinski

Pannkakor med cheddarost

 Receptet ger 4 små pannkakor – mindre än 2 g kolhydrater per pannkaka. INGREDIENSER 25 g mandelmjöl1 msk FiberFin1 msk olja70 g keso2 ägg2 msk lättmjölk Smör/olja till gräddningenCheddarost, eller annan ost som du gillar UTFÖRANDE Blanda alla ingredienser väl (utan cheddarosten). Låt smeten vila 10-15 minuter. Ta smör/olja i en stekpanna och stek smeten. Stek på en sida, lägg riven cheddarost på halva, vänd ihop den och stek den lite till - tills osten har smält. Upprepa 4 gånger och du har en härlig pannkaksmåltid. Servera gärna med en sallad till. NÄRINGSINNEHÅLL Per 100 g kcal protein kolhydrater...

Läs mer →